TVHeadEnd

Moderator: otto

atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Ja så nu efter allt ha fungerat bra en liten tid, så spelade jag in ett program inatt från amerikansk tv. Den lyckades inte spela in hela programmet. Så nu fungerar TVHeadend inte alls, försöker jag titta på tv genom den får jag bara ett error meddelande. Tittar jag genom Kodi händer det ingenting. Jag bytte tillbaka till min m3ufil och där fungerar det jättebra, det är som sagt genom TVHeadend som det inte fungerar och jag som var så stolt, hehe.. Så hur kan jag få loggar över vad som händer? Jag förstår verkligen ingenting över vart jag hittar loggar, jag har under Configuration->Debugging->Filename-> satt /home/hts/log/logs har startat om services men det verkar inte fungera.. Vore väldigt tacksam för hjälp.

Lite uppdatering:

körde: sudo logstail -f /var/log/syslog | grep tvheadend

fick detta när jag försökte titta på "Psychic Today UK"

Nov 28 22:26:43 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00CF: No input source available for subscription "HTTP" to channel "Psychic Today UK"
Nov 28 22:26:43 ubuntu tvheadend[23087]: webui: Couldn't start streaming /stream/channel/ca8f42f26ed09883374dcfa33f64dac1?profile=webtv-vp8-vorbis-webm, No assigned adapters
Nov 28 22:26:43 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00CF: "HTTP" unsubscribing from "Psychic Today UK", hostname="192.168.1.208", username="tvadmin", client="Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:57.0) Gecko/20100101 Firefox/57.0"
Nov 28 22:26:45 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00D2: No input source available for subscription "HTTP" to channel "Psychic Today UK"
Nov 28 22:26:45 ubuntu tvheadend[23087]: webui: Couldn't start streaming /stream/channel/ca8f42f26ed09883374dcfa33f64dac1?profile=webtv-vp8-vorbis-webm, No assigned adapters
Nov 28 22:26:45 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00D2: "HTTP" unsubscribing from "Psychic Today UK", hostname="192.168.1.208", username="tvadmin", client="Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:57.0) Gecko/20100101 Firefox/57.0"
Nov 28 22:26:47 ubuntu tvheadend[23087]: iptv: m3u parse: 0 new mux(es) in network 'IPTV Automatic Network' (total 1946)
Nov 28 22:26:47 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00D3: No input source available for subscription "HTTP" to channel "Psychic Today UK"
Nov 28 22:26:47 ubuntu tvheadend[23087]: webui: Couldn't start streaming /stream/channel/ca8f42f26ed09883374dcfa33f64dac1?profile=webtv-vp8-vorbis-webm, No assigned adapters
Nov 28 22:26:47 ubuntu tvheadend[23087]: subscription: 00D3: "HTTP" unsubscribing from "Psychic Today UK", hostname="192.168.1.208", username="tvadmin", client="Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:57.0) Gecko/20100101 Firefox/57.0"
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Ser ut som kanalerna inte är mappade till nån service.
Man kan också se direkt i webläsaren med om du trycker på pilen längst ner till höger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Skrev ett litet script för att importa EPG genom xmltv.sock.
Kan nog förbättras en aning men det funkar :)

1. Slå på External: XMLTV under EPG Grabbers Module.

2. Skapa en fil t.ex. update_epg.sh som ni placerar i t.ex. /home/hts/bin mappen och klistra in detta script

Kod: Markera allt

#!/bin/bash   
URL='http://www.xmltvepg.nl'
TVH='/home/hts/.hts/tvheadend'
XMLTV='/home/hts/.xmltv'

while IFS='' read -r line || [[ -n "$line" ]]; do
    wget -N $URL/$line -P $XMLTV
    xzcat $XMLTV/$line | socat - UNIX-CONNECT:$TVH/epggrab/xmltv.sock
done < "$1"
3. Gör den körbar efter ni sparat filen 'chmod +x /home/hts/bin/update_epg.sh'

4. Skapa en till fil som ni kan döpa till vad ni vill t.ex. rytecepg.txt som kan innehålla nåt i stil med det här

Kod: Markera allt

rytecSE_Basic.xz
rytecSE_Misc.xz
rytecDK_Basic.xz
rytecDK_Misc.xz
rytecNO_Basic.xz
rytecNO_Misc.xz
rytecFI_Basic.xz
rytecFI_Misc.xz
rytecNordic_SportMovies.xz
rytecUK_Basic.xz
rytecUK_FTA.xz
rytecUK_int.xz
rytecUK_SkyDead.xz
rytecUK_SkyLive.xz
rytecUK_SportMovies.xz
rytecPL_Basic.xz
rytecPL_Misc.xz
rytecPL_SportMovies.xz
rytecPT.xz
rytecNL_Basic.xz
rytecNL_Extra.xz
rytecBE_NL_Common.xz
rytecMisc.xz
rytecERO.xz
5. Kör sen scriptet såhär 'update_epg.sh rytecepg.txt' med exemplet ovan.
För att automatiskt köra det 1 gång per dag t.ex kl 5 på morgon så kör ni 'crontab -e' och klistrar in detta.

Kod: Markera allt

0 5 * * *	/home/hts/bin/update_epg.sh /home/hts/rytecepg.txt
Ovanstående script är anpassat för Rytec EPG men det går att ändra URL etc för att passa andra guider med.
Kör ni andra användare eller kataloger så är det bara ändra så det stämmer.

Alla länder kommer inte att mappas automatiskt utan man får manuellt göra det men IPTVKING har Rytec tvg-id's för Sverige, UK, Polen och Holland efter arbete som gjorts på sistone.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Snyggt FreddyK!!! Ska testas nångång.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Hittade detta plugin för dom som önskar kunna konfigurera direkt genom Kodi.

https://github.com/edit4ever/script.mod ... i/releases

Personligen tycker jag nog ändå det är enklare genom webinterfacet.
Kan vara bra ibland om man inte har datorn i närheten eller inte har ork att gå upp ur soffan :)
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Jerry90000
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 29, 2017 12:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av Jerry90000 »

FreddyK skrev:Skrev ett litet script för att importa EPG genom xmltv.sock.
Kan nog förbättras en aning men det funkar :)

1. Slå på External: XMLTV under EPG Grabbers Module.

2. Skapa en fil t.ex. update_epg.sh som ni placerar i t.ex. /home/hts/bin mappen och klistra in detta script

Kod: Markera allt

#!/bin/bash   
URL='http://rytecepg.ipservers.eu/epg_data'
TVH='/home/hts/.hts/tvheadend'
XMLTV='/home/hts/.xmltv'

while IFS='' read -r line || [[ -n "$line" ]]; do
    wget -N $URL/$line -P $XMLTV
    zcat $XMLTV/$line | socat - UNIX-CONNECT:$TVH/epggrab/xmltv.sock
done < "$1"
3. Gör den körbar efter ni sparat filen 'chmod +x /home/hts/bin/update_epg.sh'

4. Skapa en till fil som ni kan döpa till vad ni vill t.ex. rytecepg.txt som kan innehålla nåt i stil med det här

Kod: Markera allt

rytecSE_Basic.gz
rytecSE_Misc.gz
rytecDK_Basic.gz
rytecDK_Misc.gz
rytecNO_Basic.gz
rytecNO_Misc.gz
rytecFI_Basic.gz
rytecFI_Misc.gz
rytecNordic_SportMovies.gz
rytecUK_Basic.gz
rytecUK_FTA.gz
rytecUK_int.gz
rytecUK_SkyDead.gz
rytecUK_SkyLive.gz
rytecUK_SportMovies.gz
rytecPL_Basic.gz
rytecPL_Misc.gz
rytecPL_SportMovies.gz
rytecPT.gz
rytecNL_Basic.gz
rytecNL_Extra.gz
rytecBE_NL_Common.gz
rytecMisc.gz
rytecERO.gz
5. Kör sen scriptet såhär 'update_epg.sh rytecepg.txt' med exemplet ovan.
För att automatiskt köra det 1 gång per dag t.ex kl 5 på morgon så kör ni 'crontab -e' och klistrar in detta.

Kod: Markera allt

0 5 * * *	/home/hts/bin/update_epg.sh /home/hts/rytecepg.txt
Ovanstående script är anpassat för Rytec EPG men det går att ändra URL etc för att passa andra guider med.
Kör ni andra användare eller kataloger så är det bara ändra så det stämmer.

Alla länder kommer inte att mappas automatiskt utan man får manuellt göra det men IPTVKING har Rytec tvg-id's för Sverige, UK, Polen och Holland efter arbete som gjorts på sistone.
Använde scriptet och det verkar fungera, har lyckats mappa de kanaler som finns med så att jag hittar "EPG source" på dem i "Channels" (Svt1 har till exempel SVT1: SVT1.se (XMLTV) som EPG source) . Däremot så verkar inte min "Electronic Program Guide"-tab fyllas upp. Någon aning om vad detta kan bero på?

Har re-run internal EPG grabbers och sparat och map all services och rebootat hela förmiddagen utan någon framgång.

EDIT: Scratch that, var bara tvungen att köra scriptet manuellt en gång till efter jag mappat allt osv.
RPI 3 - OSMC + TVHeadend
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Hallo och god fortsättning på er!!

Har en liten fråga ang. EPG filerna från Webgrab+plus, dom ser ju lite annorlunda ut än filerna från http://epg.clientportal.link/ och http://estiptv.site/ jag testade att skapa en av de vanliga filerna som jag har gjort tidigare och kopierade bara in länken till xml filen från Webgrab+plus siten:

Kod: Markera allt

#!/bin/sh

    tv_grab_file for remote XMLTV file
    dflag=
    vflag=
    cflag=
    if [ $# = 0 ]
    then
    wget -q -O - http://www.webgrabplus.com/sites/default/files/download/ini/info/siteini.pack/Networks/osn.com.channels.xml
    exit 0
    fi

for arg
do
delim=""
case "$arg" in
#translate --gnu-long-options to g (short options)
--description) args="${args}-d ";;
--version) args="${args}-v ";;
--capabilities) args="${args}-c ";;
#pass through anything else
*) [[ "${arg:0:1}" == "" ]] || delim="\""
args="${args}${delim}${arg}${delim} ";;
esac
done

eval set -- $args

while getopts "dvc" option
do
case $option in
d) dflag=1;;
v) vflag=1;;
c) cflag=1;;
\?) printf "unknown option: -%s\n" $OPTARG
printf "Usage: %s: [--description] [--version] [--capabilities] \n" $(basename $0)
exit 2
;;
esac >&2
done

if [ "$dflag" ]
then
printf "My_OSN"
fi
if [ "$vflag" ]
then
printf "1.0\n"
fi
if [ "$cflag" ]
then
printf "baseline\n"
fi

exit 0
Men detta fungerar inte bra alls, utan får typ detta meddelande:
2018-01-03 17:10:10.248 xmltv: /usr/bin/tv_grab_file_osn: grab /usr/bin/tv_grab_file_osn
2018-01-03 17:10:10.251 spawn: Executing "/usr/bin/tv_grab_file_osn"
2018-01-03 17:10:10.253 xmltv: /usr/bin/tv_grab_file_osn: no output detected
2018-01-03 17:10:10.253 xmltv: /usr/bin/tv_grab_file_osn: grab returned no data
Detta är ju en chansning, för jag såg att en annan hade gjort liknande på en annan website. Tänkte att det kanske funkar, för jag vill verkligen ha lite EPG från Webgrab+plus. Hoppas på ett bra och positivt svar!!

EDIT:
Här beskrivs en massa steg:
https://tvheadend.org/boards/12/topics/9303
behövs verkligen alla dessa?

EDIT2:
Ok, dessa filer är ju inte populerade, så då finns det inget data att populera med.. Så min tanke är att sätta upp detta på min Windows 2012R2 server och göra detta automatiskt en gång per dag och sedan skicka denna fil till nätverket och då sedan hämta hem den i TVHeadend. Det bör ju fungera.. Jag återkommer när jag har hittat en lösning.
Senast redigerad av 1 atrix, redigerad totalt 0 gånger.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Ingen erfarenhet av WebGrab+ men om den grabbar så får du automatiskt bara EPG på dom kanaler som matcher rätt ID.
Resterande måste du manuellt gå till varje kanal och lägga till rätt source.
Det som beskrivs där är om man ska ha igång det i Linux.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

nickepe skrev:Hej!
Kan någon hjälpa mig med varför min tvheadend-server var 60:e sekund gör detta:

2017-09-27 16:04:22.349 iptv: m3u parse: 0 new mux(es) in network 'ACE US' (total 3093)
2017-09-27 16:05:22.369 iptv: m3u parse: 0 new mux(es) in network 'ACE US' (total 3093)
2017-09-27 16:06:22.500 iptv: m3u parse: 0 new mux(es) in network 'ACE US' (total 3093)
2017-09-27 16:07:22.919 iptv: m3u parse: 0 new mux(es) in network 'ACE US' (total 3093)

Jag tycker att jag kryssat ur allt jag borde kryssa ur men inget hjälper.

/Niklas
Fick du i ordning på detta? Jag har precis samma sak.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Webgrabplus
Tänkte bara berätta lite snabbt hur jag fixade EPG till TVheadend genom Webgrabplus.
Bara en snabb genomgång av mitt system. Jag har har vmware server som jag kör olika virtuella maskiner på. T.ex har jag en med Ubuntu som jag installerade TVheadend på. En som jag har installerat Windows Server 2012R2 som jag har blandat som filserver.

Surfa till http://www.webgrabplus.com/ och ladda hem den senaste versionen. Surfa till http://www.webgrabplus.com/epg-channels och ladda hem de filerna du behöver för de EPG du vill ha. Jag sparade bara xml filen för i den ligger kanalerna som jag vill ha.
Jag installerade denna på min Windows Server eftersom den står ju på hela tiden. I installationskatalogen finns en fil som heter WebGrab++.config.xml, i denna så sätter man upp de EPG man vill ha. Så om man tittar på den xml fil man laddade och fyller i WebGrab++.config.xml med de kanaler man ska.

Så här kan WebGrab++.config.xml se ut:

Kod: Markera allt

<?xml version="1.0"?>
<settings>
<filename> guide.xml</filename>
  <mode></mode>
  <postprocess grab="y" run="n">mdb</postprocess>
  <user-agent>Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:29.0) Gecko/20100101 Firefox/29.0</user-agent>
  <logging>on</logging>
  <retry time-out="5">4</retry>
  <timespan>6</timespan>
  <update>f</update>
<channels>
<channel update="i" site="wwe.com" site_id="wwe" xmltv_id="WWE">WWE
</channel>
</channels>
</settings>
Filename: namn på xml filen som du vill populera
Logging: om det ska skapas en logfil eller inte
Retry: Hur man gånger den ska försöka scrapa informationen
Timespan: Hur många dagar man vill ha EPG för, 0 är första dagen, så 1 är alltså två dagar.
Update: f, betyder force, att tvinga en uppdatering
Allt finns att läsa om på webbsidan.

Så här ser den populerade xmlfilen ut:

Kod: Markera allt

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<tv generator-info-name="WebGrab+Plus/w MDB & REX Postprocess -- version  V2.1 -- Jan van Straaten" generator-info-url="http://www.webgrabplus.com">
  <channel id="WWE">
    <display-name lang="en">WWE</display-name>
    <icon src="https://sec.wwe.com/f/styles/og_16x9/public/wwe_default.jpg" />
    <url>http://www.wwe.com</url>
  </channel>
  <programme start="20180103000000 +0000" stop="20180103010000 +0000" channel="WWE">
    <title lang="en">Monday Night War</title>
    <sub-title lang="en">Monday Night War</sub-title>
    <desc lang="en">Media mogul Ted Turner launches WCW Monday Nitro in direct competition against Vince McMahon and WWE's Monday Night Raw(n)</desc>
    <category lang="en">Original</category>
    <icon src="http://network.wwe.com/assets/images/0/2/4/82909024/cuts/MNW_LOGO_Icon_b9ty86s4_q1bs283k.jpg" />
    <rating system="US">
      <value>TV-14</value>
    </rating>
  </programme>
  <programme start="20180103010000 +0000" stop="20180103013000 +0000" channel="WWE">
    <title lang="en">WWE Ride Along</title>
    <sub-title lang="en">WWE Ride Along</sub-title>
    <desc lang="en">Buckle up for the Best of WWE Ride Along, as Superstars from RAW and SmackDown Live engage in freeway follies and hilarious highway hijinks!(n)</desc>
    <category lang="en">Original</category>
    <icon src="http://network.wwe.com/assets/images/7/7/8/162798778/cuts/Ride_Along_9dl8x9yd_k6zrprt0.jpg" />
    <rating system="US">
      <value>TV-PG</value>
    </rating>
  </programme>
</tv>
Eftersom detta ska ju ske automatisk så skapade jag en task schedule som startar webgrabplus var femte dag. När man gör detta bör man ju kolla ungefär hur lång tid det tar. När jag tog mina kanaler för 7 dagar så tog det ca 2 timmar att scrapa klart. Efter detta är klart så skapade jag ett litet batch script som flyttar den nya xml filen till mitt dropbox konto. Jag har satt att hämta hem den xml filen från mitt dropbox konto i tv_grab_file. Finns kan jag föra över detta till mitt Ubuntomaskin, men lite roligare att göra på detta sätt.
I Tvheadend->Configuration->EPG Grabber Modules, laddar jag in den nya tv_grab_file och sedan trycker på Re-run Internal EPG Grabbers. Sedan kommer det jobbiga, att gå till TVheadend-> Configuration ->Channels och manullt börja lägga in EPG Source på de kanaler som saknar dem. Något som är viktigt är kolla så att korrekt tid är inställd. Finns att läsa om detta.

Hoppas någon har nytta av detta, några frågor så ska jag försöka svara.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
Skriv svar