hackar

Moderator: otto

pacman
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 24, 2017 12:51 pm

hackar

Inlägg av pacman »

Har Mag 256 box där vissa kanaler fungerar kanom ibörjan men startar att hacka efter ca 40 sek. Har gjort speedtest där jag fick 75/11 som resultat. Någon som vet varför denna hackning dyker upp på vissa kanaler ?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: hackar

Inlägg av FreddyK »

Antagligen för att kanalerna har olika bitrate.
Testa om det blir likadant med boxen direkt i väggen.

Man bör ha hastigheter liknande det här på en 100mbit lina mot Holland om man har en bra ISP.

Bild
Senast redigerad av 3 FreddyK, redigerad totalt 0 gång.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
pacman
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 24, 2017 12:51 pm

Re: hackar

Inlägg av pacman »

har redan sladden kopplad direkt från Routern till boxen, när jag testade uppkoppling via speedtest.net fick jag 74 Mbit ned och 8 Mbit upp, har via comhem 100/10 uppkoppling. Måste ha mer kräm på uppkopplingen typ 50 MBIT typ ? för att alla kanalen skall funka smärtfritt ?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: hackar

Inlägg av FreddyK »

Nej hastigheten ser bra ut sett till den uppkoppling du har.
Men det är mycket möjligt att det blir packet loss på vägen och då fryser det.
Testa nåt i stil med "ping -s 50000 worldstream.nl" och ha igång nån halvtimme och har den tappat paket så har du problem.
Använd inte clientportal.link för den pingar bara närmaste server hos Cloudflaire dvs Stockholm.
Den kan såklart klara av nån packet loss då och då om man har satt en hög buffer och hinner då få ner det iaf då innan bufferten har tömts.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
pacman
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 24, 2017 12:51 pm

Re: hackar

Inlägg av pacman »

blir inte klokare...gick in på siten du nämnde och min fråga är vad skall jag göra för någonting där, hittade inget speedtest eller dyligt

En annan sak jag som ev kan påverka....har en 9 år gammal router och vet inte om denna kan vara orsaken till problemen med vissa kanaler.

Nästa månad kommer jag få fiber och löses problemen automatiskt då tror du ?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: hackar

Inlägg av FreddyK »

Ja det blir säkert bättre då.
Som du själv säger 9 år gammal router och sitter och kör genom kabeltv och inte fiber och det är inte optimala förhållanden.
Nej du skulle använda kommandot ping mot t.ex. den addressen inte gå in i webläsaren.
En annan variant som testar speed på 1 connection mot holland är att ladda ner den här filen http://iperf.worldstream.nl/10000mb.bin
Testade genom flera boxar som jag har tillgång till genom diverse ISP's och dom flesta av dom låg under 1mb/s = lagg.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar