Schemalägga inspelning

Moderator: otto

KarlHelmer
Inlägg: 5
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:57 am

Schemalägga inspelning

Inlägg av KarlHelmer »

Tja,

Har kört provkonto på en TVIP S BOX 605 och är nöjd med allt utom en sak som jag inte fick till. Vissa kanaler var spärrade för inspelning vilket inte spelar mig någon roll för det gick att spela in samma kanal fast utan HD i alla fall. Jag har bara lyckats spela in när jag kollar live och startar inspelningen direkt. Något jag skulle vilja är att schemalägga inspelning för att kunna spela in vissa grejer medan jag jobbar eller inte är hemma. Vare sig om jag schemalagt inspelningen 1 minut framåt eller timmar så har den inte startat på en kanal där live-inspelning funkar.

Ska det gå att schemalägga inspelning? Hur gör man i så fall? Hade tidigare en dreamboxklon och ComHem-cardsharing men min provider lade ner, på den gick det alldeles utmärkt att schemalägga inspelning vilket var guld för då missade jag inte en enda grej jag ville se.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av FreddyK »

Kan inte svara på hur det funkar på TVIP boxen men på Dreambox så kan du schemalägga inspelningar utan problem.
Det måste såklart vara en nyare box som klarar MPEG4 då eftersom dom flesta kanaler använder det.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
KarlHelmer
Inlägg: 5
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:57 am

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av KarlHelmer »

Är en Sunray 800HD se om et säger dig något? Står på kartongen att den har MPEG-2 / H.264 hårdvarudekoder. Har ju kunnat spela in när jag använde mig av cardsharing med den men kanske är annorlunda gentemot IPTV. Testade att använda pluginet Xtream som ni tillhandahöll, där gick det inte spela in på något sätt alls.Ska det gå med Xtream? Om jag inte minns fel så kund jag spela in "live" när jag tittade på en kanal när jag använde mig av lösningen till dreamboxen med scirptet för Enigma som jag la in via telnet. Fick tyvärr aldrig EPGn att funka så kunde inte testa att schemalägga en inspelning innan trialtiden gick ut

Har du något förslag på version av openPLI att flasha boxen med för att IPTV ska fungera optimalt?

Jag slet som satan och fattade aldrig vad som var fel och varför jag aldrig fick det att funka med FreedyK:s guide. Guiden/guiderna här nedan är helt klockrena och funkar riktigt bra. Det som gjorde att det inte funakde för mig var att jag körde med en OpenPLI-image. Så fort jag la in OpenATV 6.1 så funkade allt precis lika enkelt som i guiderna. Så lägg in det och välj guide att följa i inläggen nedan.
Senast redigerad av 1 KarlHelmer, redigerad totalt 0 gånger.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av FreddyK »

Nei i XtreamTV så fungerar det inte.
Man måste köra med bouquets i boxen på samma sätt som annan mottagning i boxen.
Antingen ladda ner scripten för för Enigma2 från dashboard eller så kör man med E2m3u2bouquet så får man EPG och Logos.

https://www.suls.co.uk/enigma2-iptv-bouquets-with-epg/

Lättast för den som inte är så van med scripts är nog att konfigurera genom plugin från soffan
https://www.suls.co.uk/enigma2-iptv-plugin/
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
KarlHelmer
Inlägg: 5
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:57 am

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av KarlHelmer »

Jag körde först scriptet för Enigma 2 som fanns i dashboarden men fick ingen EPG då. Så då laddade jag hem plugin E2m3u2bouquet och körde igång det på boxen. Då delades allt upp i snygga boquets men ingen epg fortfarande.

Ska man använda antingen eller och inte först scriptet och sen E2m3u2bouquet som jag gjorde?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av FreddyK »

Det räcker inte med det du måste installera EPG Importer plugin med och aktivera nerladdning av EPG där.
Scriptet skapar ett val för att ladda ner EPG för E2m3u2bouquet och det är där du aktiverar.
Det E2m3u2bouquet gör är skapar själva bouquets med olika servicereferenser för varje kanal som gör det möjligt att koppla en kanals EPG till den.
Det andra som finns i dashboarden behövs inte då E2m3u2bouquet sköter det istället på ett bättre sätt.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
KarlHelmer
Inlägg: 5
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:57 am

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av KarlHelmer »

Hittade en plugin som hette EPG import, det funkade dock inte som det skulle. Gick att installera men när jag gick inte i menyn där alla plugins ligger så kom det upp ett fel meddelande om EGP import innan övriga plugins syntes och EPG import fanns inte bland övriga plugins.

Har du någon länk till där jag kan hitta en .ipk fil till EPG Importer?

Du gör ett grymt jobb med allt du hjälper till med här på forumet FreddyK
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Schemalägga inspelning

Inlägg av FreddyK »

Det ska räcka att ladda ner den på vanligt sett genom sin image.
I vissa images kan man behöva aktivera en del andra paket som det står om på den sidan.

https://www.suls.co.uk/e2m3u2bouquet-help-thread/

Har också en guide här viewtopic.php?f=28&t=1318&p=7863#p7863
Men den beskriver mest om man väljer att köra kommandoversionen.
Numera finns det ju det ju som addon så då behövs inte allt det där.
Däremot har jag beskrivit där hur man kan lägga till annan EPG utöver den vanliga och då behövs det lite extra.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar