Listan med undertexter

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Buggebubben
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 19, 2017 3:21 pm

Listan med undertexter

Inlägg av Buggebubben »

Hur kan jag se hela lista med undertexter, i dagsläget är den för lång så en del språkval hamnar utanför bild, bla svenska. 23 språk ryms i bildrutan.

Kör Sbox
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av FreddyK »

Går det inte ställa in så Svenska ska välja automatiskt på kanaler eller video med undertexter?
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
moreax
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 26, 2017 5:47 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av moreax »

Hej,
Den enkla förklaringen Varför det bara syns 23-st beror på web-portal från iptvking. Det är något som dom måste fixa. Tyvärr ingen lösning än...

Går inte att ställa in tal/text som ”förval” detta beror på hur det levereras i signalen. Med web-portal är tanken följande:
Svenska utbudet har förinställd med svenska röster/undertext
Det finns några undantag på vissa kanaler varför det inte är så. Mer om det finns att läsa i andra trådar.

Detta är ett ganska enkelt svar. Men frågan om tal/text är mer komplex än så. Var på det ibland faktiskt går att ändra text på vanlig kanal...
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av FreddyK »

Vad som går att ändra och är standard beror på själva kanalerna och/eller vad sin ingår i strömmen och det kan variera även samma kanal kan ha olika strömmar som gör att det ibland går att ändra och ibland inte.
Vad som kan göras är att mjukvaran till boxarna förbättras då det gäller hantering av textning och ljud.
I Kodi, Enigma2, VLC etc får jag svenska automatiskt eftersom jag valt i inställningarna att det ska vara det och i t.ex. Enigma2 kan jag ha prioritet av 4 språk där jag valt bla Engelska som 2a språk och får då automatiskt engelsk textning och ljud på UK kanaler och från en del andra länder med som t.ex. Polen och Spanien.
I Kodi har jag ställt in att ha Engelskt ljud som är det optimala valet där och vill man ha svenska på en del barnkanaler t.ex. kan man enkelt ändra just för dom kanalerna bara så sparas det.
Hanteringen av det i appar och TVIP/MAG verkar inte lika bra däremot.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Buggebubben
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 19, 2017 3:21 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av Buggebubben »

Fortfarande ingen lösning på detta? Tycker det är sjukt irriterande när man ska se en film och det säkert finns svensk sub men det valet hamnar utanför bild. Koda om så det ligger i två kolumner eller nåt.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av FreddyK »

IPTVKING har inget med mjukvaran i boxarna att göra tyvärr.
Men vad du kan göra är kolla om det finns en uppdatering till boxen då det gjorts en del förbättringar då det gäller textning i senare versioner.
Byt till Beta kanal om du vill ladda ner Beta versioner t.ex. den senaste som kommit.

https://wiki.tvip.ru/en/tvipstb_changelog/s410/linux-qt
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Sockerconny
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 09, 2022 7:31 pm

Re: Listan med undertexter

Inlägg av Sockerconny »

Tjena , samma sak åt mig så bläddrade igenom varje ruta man inte såg och svensk text hamnade på nr 31 , dock olika kanske på vissa serier men kanske hjälper någon.
Skriv svar