Funderingar av hastighet

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Funderingar av hastighet

Inlägg av Ruf »

Tjena boys and girls.
Jag har en liten fundering.
Det är så att vi precis har flyttat och bytt bredbandsoperatör.
Innan hade jag comhem och en 500 mbit/s lina nu har jag Bahnhof och en 100 mbit/s lina i gbgs öppnastadsnät itux.
Nu efter flytten så upplever jag en hel del lagg av bilden speciellt på kvällarna då ungar å frugor och jag sitter med mobiler och plattor.
Saken är den att man kan uppgradera sin lina för 1500:- å få tex en 500 mbit/s lina .
Men tror ni det löser mina problem med lagg och frysningar.
Sitter med en androidbox och kör perfect player men har en tvip 400 box på gång.
Har stängt av brandvägg i routern men kan inte stänga av NAT för då ballar allt ut.
Funderar även på å köpa en switch som jag sätter före routern så jag kan köra androidboxen där istället.
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av GG08 »

Ruf skrev:Tjena boys and girls.
Jag har en liten fundering.
Det är så att vi precis har flyttat och bytt bredbandsoperatör.
Innan hade jag comhem och en 500 mbit/s lina nu har jag Bahnhof och en 100 mbit/s lina i gbgs öppnastadsnät itux.
Nu efter flytten så upplever jag en hel del lagg av bilden speciellt på kvällarna då ungar å frugor och jag sitter med mobiler och plattor.
Saken är den att man kan uppgradera sin lina för 1500:- å få tex en 500 mbit/s lina .
Men tror ni det löser mina problem med lagg och frysningar.
Sitter med en androidbox och kör perfect player men har en tvip 400 box på gång.
Har stängt av brandvägg i routern men kan inte stänga av NAT för då ballar allt ut.
Funderar även på å köpa en switch som jag sätter före routern så jag kan köra androidboxen där istället.
Hej! Detta har dryftas här på forumet https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?f=9&t=200 kolla där (om du inte har läst det) så kanske du får lite svar på dina funderingar, finns andra faktorer oxå som du nämner mobiler, plattor, spel etc, det har oxå kommit upp här på forumet men vet inte exakt var jag läste detta.

Hoppas att du finner något svar
Mvh
GG08
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av Ruf »

Synd att man inte läste detta innan kanske .
Men eftersom det är samma nät som dom olika leverantörerna använder i stadsnätet så kan det väl inte bero på det lr ?
Det blir ju ändå samma lina lr oavsett om det är Bahnhof comhem telia eller bredbandsbolaget.
Funkar felfritt nu mitt på dagen så hade det vart "bahnhof syndromet" så borde det ju vart nu med isof ?
Jag har 1 vecka kvar på ångerrätten så jag får väl fundera.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av admin »

Ruf skrev:Synd att man inte läste detta innan kanske .
Men eftersom det är samma nät som dom olika leverantörerna använder i stadsnätet så kan det väl inte bero på det lr ?
Det blir ju ändå samma lina lr oavsett om det är Bahnhof comhem telia eller bredbandsbolaget.
Funkar felfritt nu mitt på dagen så hade det vart "bahnhof syndromet" så borde det ju vart nu med isof ?
Jag har 1 vecka kvar på ångerrätten så jag får väl fundera.
1. Det är samma lina, men inte samma stationer, inte samma datacentrum och inte samma teknik som används. Det är endast samma lina ner till din bostadsförenings station, efter detta är det helt olika. Gå in och rummet och se, du kommer se flera olika boxar från många olika leverantörer, olika storlek och utseende på allihopa

2. Funkar felfritt på dagen just för att deras nät, och hela ASIX nätet i europa, inte är överbelastat. Den tråden som tidigare inlägg nämner finns flera som har påvisat att bahnhof har problem. Och nu verkar de som om de indirekt erkänner detta själva https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bre ... hern-light
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av Ruf »

Okej då får vi byta igen då ..
3 leverantören på 2 veckor ...
Ingen tv inget bredband
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av Ruf »

Så avtalet hävt och bredbandsbolaget beställt..
Nu får det fan funka mitt psyke pallar inte mer ..
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av admin »

Ruf skrev:Så avtalet hävt och bredbandsbolaget beställt..
Nu får det fan funka mitt psyke pallar inte mer ..
oavsett om det funkar eller inte så är ett byte till BBB inte fel då det har ett mycket stabilare och mer välutvecklat nät än vad bahnhof har
zigge65
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 09, 2016 4:48 pm

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av zigge65 »

Jag sitter på en adsl uppkoppling från telia och kommmer max upp i 14Mbit/s. Har även telias medlevererade router och kör dessutom wifi till apple tv:n där jag har appen för iptv. Kan konstatera att detta är en klockren tjänst som funkar till 100% med min uppkoppling så det krävs inte så mycket.
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av Ruf »

admin skrev:
Ruf skrev:Så avtalet hävt och bredbandsbolaget beställt..
Nu får det fan funka mitt psyke pallar inte mer ..
oavsett om det funkar eller inte så är ett byte till BBB inte fel då det har ett mycket stabilare och mer välutvecklat nät än vad bahnhof har
Nu har jag gjort valet iaf ..
Jag fortsätter med Bahnhof . det blev mycket bättre sen jag gjorde en felanmälan och om en månad så kör dom ju igång sitt nya nät .
Å 99% av felen försvann ju när jag använde min nya tvip s-410..
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Funderingar av hastighet

Inlägg av admin »

Ruf skrev:
admin skrev:
Ruf skrev:Så avtalet hävt och bredbandsbolaget beställt..
Nu får det fan funka mitt psyke pallar inte mer ..
oavsett om det funkar eller inte så är ett byte till BBB inte fel då det har ett mycket stabilare och mer välutvecklat nät än vad bahnhof har
Nu har jag gjort valet iaf ..
Jag fortsätter med Bahnhof . det blev mycket bättre sen jag gjorde en felanmälan och om en månad så kör dom ju igång sitt nya nät .
Å 99% av felen försvann ju när jag använde min nya tvip s-410..
Ja det är en jäkla fin enhet det där.
Skriv svar