## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

woldberg86
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2016 10:32 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av woldberg86 »

admin skrev:TV4 HD fungerar ej. Använd vanliga TV4 istället, samma källa, dock 720 istället för 1080

Inga C More kanaler laggar just nu, det ska dom iaf inte göra. Inga andra kanaler i övrigt i det svenska kanalpaketet heller förutom Viasat Hockey som har med kortet att göra. Vi har bra många som tittar på dessa kanaler just nu som inte rapporterar några problem

Då är det nog dags för mig att skaffa en switch före min router så iptvn kan få egen ip och vara utanför routern då, antar att det är Nat som spökar för mig, skall pröva ikväll med nät direkt till iptvn
Swennerd
Inlägg: 104
Blev medlem: ons nov 16, 2016 3:34 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Swennerd »

woldberg86 skrev:
admin skrev:TV4 HD fungerar ej. Använd vanliga TV4 istället, samma källa, dock 720 istället för 1080

Inga C More kanaler laggar just nu, det ska dom iaf inte göra. Inga andra kanaler i övrigt i det svenska kanalpaketet heller förutom Viasat Hockey som har med kortet att göra. Vi har bra många som tittar på dessa kanaler just nu som inte rapporterar några problem

Då är det nog dags för mig att skaffa en switch före min router så iptvn kan få egen ip och vara utanför routern då, antar att det är Nat som spökar för mig, skall pröva ikväll med nät direkt till iptvn
Återkom med resultatet. Jag funderar på samma lösning men har inga grejer hemma...
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Det är synd att av alla de kunder vi har (återförsäljarnas inkluderade) så är det en bråkdel som blir medlemmar på detta forum. Och de flesta som tar sig till forumet gör det av en viss anledning, vare sig det är problem eller förbättring. Nöjda kunder har nog inte lika stor anledning att vara här, de tutar och kör.

Jag som ensam forum administratör har väldigt svårt att övertyga er som har problem att detta inte alls beror på oss, det har med en del faktorer att göra som har med nätverket att göra, oavsett om de ligger internet i ert hem eller mot er ISP.

Jag gör mitt bästa för att försöka hjälpa er allihopa, när ett fel ligger hos oss har jag alltid stått för detta och inte dolt någonting. När jag däremot säger att felet INTE beror på oss, så menar jag de och är inte meningen att ljuga eller dölja något för någon.

Att en, två eller tre kanaler kan frysa till eller lagga kan jag förstå helt och hållet. Att säga att ALLA laggar hela tiden håller inte. För då hade de gjort de även för de 400-700 provkonton vi ger ut om dagen och ingen av dessa hade konverterat till försäljning.

Om vår avsikt var att suga ut så mycket pengar som möjligt ur denna trend och sen stänga ner och dra när de skiter sig, så borde de väl vara läge för det nu enligt er som påstår att de laggar på alla kanaler och tjänsten inte duger? Eller? Många av er har säkert vänner med andra nätverksuppsättningar och förutsättningar som kan bekräfta det jag säger.

Jag vet helt ärligt inte varför vissa av upplever dessa problem, det är otroligt svårt att säga. ASIX datacenter som har hand om majoriteten av den europeiska trafiken har haft kraftiga störningar och besvär de senaste 10-14 dagarna, kanske ligger något i det? Jag är som sagt inte ute efter att skylla ifrån mig, men faktum är det att majoriteten av våra kunder inte upplever några problem alls (förutom någon enstaka kanal eller två)

Jag kommer hädanefter INTE hjälpa de som inte har något intresse av att läsa de jag har att säga. Jag har alltid stått för problemen vi haft när vi haft och jag nekar lika starkt problem vi inte har när vi inte har dom. Meningen med detta forum är att vi i staffen ska ha en dialog med våra kunder för att förbättra, utveckla vår tjänst.

Jag hoppas att ni har förståelse för detta.

EDIT: Kör gärna https://www.bredbandskollen.se/tp-test (dvs ladda ner programmet inte den webbaserade tjänsten) för att se om bredbandsleverantörerna levererar utlovad hastighet. Detta test använder IP adresser som kör genom ASIX datacenter, dvs trafik som INTE är internet inom Sverige går ALLTID igenom ASIX. Att testa internethastigheter internt inom Sverige är ej relevant då vi ej kan ha några servrar i Sverige, varför behöver jag nog inte förklara heller
woldberg86
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2016 10:32 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av woldberg86 »

admin skrev:Det är synd att av alla de kunder vi har (återförsäljarnas inkluderade) så är det en bråkdel som blir medlemmar på detta forum. Och de flesta som tar sig till forumet gör det av en viss anledning, vare sig det är problem eller förbättring. Nöjda kunder har nog inte lika stor anledning att vara här, de tutar och kör.

Jag som ensam forum administratör har väldigt svårt att övertyga er som har problem att detta inte alls beror på oss, det har med en del faktorer att göra som har med nätverket att göra, oavsett om de ligger internet i ert hem eller mot er ISP.

Jag gör mitt bästa för att försöka hjälpa er allihopa, när ett fel ligger hos oss har jag alltid stått för detta och inte dolt någonting. När jag däremot säger att felet INTE beror på oss, så menar jag de och är inte meningen att ljuga eller dölja något för någon.

Att en, två eller tre kanaler kan frysa till eller lagga kan jag förstå helt och hållet. Att säga att ALLA laggar hela tiden håller inte. För då hade de gjort de även för de 400-700 provkonton vi ger ut om dagen och ingen av dessa hade konverterat till försäljning.

Om vår avsikt var att suga ut så mycket pengar som möjligt ur denna trend och sen stänga ner och dra när de skiter sig, så borde de väl vara läge för det nu enligt er som påstår att de laggar på alla kanaler och tjänsten inte duger? Eller? Många av er har säkert vänner med andra nätverksuppsättningar och förutsättningar som kan bekräfta det jag säger.

Jag vet helt ärligt inte varför vissa av upplever dessa problem, det är otroligt svårt att säga. ASIX datacenter som har hand om majoriteten av den europeiska trafiken har haft kraftiga störningar och besvär de senaste 10-14 dagarna, kanske ligger något i det? Jag är som sagt inte ute efter att skylla ifrån mig, men faktum är det att majoriteten av våra kunder inte upplever några problem alls (förutom någon enstaka kanal eller två)

Jag kommer hädanefter INTE hjälpa de som inte har något intresse av att läsa de jag har att säga. Jag har alltid stått för problemen vi haft när vi haft och jag nekar lika starkt problem vi inte har när vi inte har dom. Meningen med detta forum är att vi i staffen ska ha en dialog med våra kunder för att förbättra, utveckla vår tjänst.

Jag hoppas att ni har förståelse för detta.

EDIT: Kör gärna https://www.bredbandskollen.se/tp-test (dvs ladda ner programmet inte den webbaserade tjänsten) för att se om bredbandsleverantörerna levererar utlovad hastighet. Detta test använder IP adresser som kör genom ASIX datacenter, dvs trafik som INTE är internet inom Sverige går ALLTID igenom ASIX. Att testa internethastigheter internt inom Sverige är ej relevant då vi ej kan ha några servrar i Sverige, varför behöver jag nog inte förklara heller
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

woldberg86 skrev:
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
Provade du programmet jag tipsade om?
Swennerd
Inlägg: 104
Blev medlem: ons nov 16, 2016 3:34 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Swennerd »

admin skrev:
woldberg86 skrev:
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
Provade du programmet jag tipsade om?
Jag tror oxå att jag har problem här.
Vilket program ska man testa och hur?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Swennerd skrev:
admin skrev:
woldberg86 skrev:
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
Provade du programmet jag tipsade om?
Jag tror oxå att jag har problem här.
Vilket program ska man testa och hur?
Ladda ner programmet här https://www.bredbandskollen.se/tp-test och installera det på din dator. Kör testet (väldigt enkelt) låt det göra klart och rapportera resultat här. Detta är en bra utgångspunkt när vi felsöker vad som kan vara fel för enskild individ
woldberg86
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2016 10:32 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av woldberg86 »

admin skrev:
woldberg86 skrev:
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
Provade du programmet jag tipsade om?

tptestet som man laddar hem hade jag 101.7 upp 101.6 ned vilket får ses som klart godkänt eftersom jag har 100/100 ska pröva utan router nu
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

woldberg86 skrev:
admin skrev:
woldberg86 skrev:
Jag tror att mitt problem ligger hos mig eftersom jag har nat aktiverat i min router(läste om det i någon annan tråd, att det blir kö osv)), skall pröva med kabel direkt till iptv och se om det blir skillnad.
Grejjen var att ibland funkar hdkanalerna för att sedan efter kanske en, två timmars tittande så börjar dom hacka är bara skönt att veta att problemet troligen ligger hos mig så det är något jag kan fixa
Provade du programmet jag tipsade om?

tptestet som man laddar hem hade jag 101.7 upp 101.6 ned vilket får ses som klart godkänt eftersom jag har 100/100 ska pröva utan router nu
wow, imponerade att du fick de på en singel länk. Vilken bredbandsleverantör? Om du upplever problem med kanalerna vilka kanaler är det upplever problem med i skrivande stund
Patsie
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Patsie »

Jag har idag testat med Telia fiber 100/100 och upplever definitiv mer stabila kanaler. När det rapporterades om problem med C-More här under kvällen funkade det här hos mig.

Det enda lilla som jag skulle vilja ha svar av någon är: På HD kanalerna buffar det 4-5 sekunder när man slår över. Det gör det både rakt in i jacket och via routern.

Frågan är: Finns det något sätt att komma runt detta om man kör med smart tv? ELLER är teven boven i dramat? OCH hade en Box löst detta?

För övrigt är jag ännu mer nöjd med tjänsten nu när jag har en stabilare fiber-lina.
Skriv svar