## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

profit
Inlägg: 45
Blev medlem: sön dec 04, 2016 5:21 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av profit »

Swennerd skrev:
Swennerd skrev:
jockas skrev:Provar igen med frågan
Är det någon som kan förklara detta med switch före routern.det funkar inte för mig . Och för att det ska fungera måste jag väl få 2st ip adresser från min bredbandsleverantör
Jag har inte provat själv ännu men ser inga hinder varför det inte skulle fungera att sätta en swich mellan fiberuttaget och routern. Det är ju internettrafik direkt i uttaget.
Kör nu med Ruckus Wireless från min MAG254 direkt in i fiberboxens andra LAN-uttag.
Har dock fortfarande lagg på vissa HD-kanaler...exempel TV4 HD och TV12 HD. I övrigt verkar det funka bra.
Har inte sett på livehockey ännu på C More:s Livekanalerna.
Använder mig av Bredband2.
Jag har nu också fått ordning på min uppkoppling från Bredband2, nästan =)

Bredband2 rättade till prestandaproblemen och nu fungerar nästan alla kanaler felfritt. För mig laggar också vissa HD-kanaler men de första 5 sekunderna fungerar alltid felfritt. Byter jag fram och tillbaka så fungerar det igen i ca 5-10 sek innan lagget kommer tillbaka.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag har också stoppat in en switch mellan router och fiberuttag och kopplat in min mag därmen märker ingen direkt skillnad.

Fler tips på vad man kan göra innan jag kollar upp andra leverantörer?
Swennerd
Inlägg: 104
Blev medlem: ons nov 16, 2016 3:34 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Swennerd »

profit skrev:
Swennerd skrev:
Swennerd skrev:
Jag har inte provat själv ännu men ser inga hinder varför det inte skulle fungera att sätta en swich mellan fiberuttaget och routern. Det är ju internettrafik direkt i uttaget.
Kör nu med Ruckus Wireless från min MAG254 direkt in i fiberboxens andra LAN-uttag.
Har dock fortfarande lagg på vissa HD-kanaler...exempel TV4 HD och TV12 HD. I övrigt verkar det funka bra.
Har inte sett på livehockey ännu på C More:s Livekanalerna.
Använder mig av Bredband2.
Jag har nu också fått ordning på min uppkoppling från Bredband2, nästan =)

Bredband2 rättade till prestandaproblemen och nu fungerar nästan alla kanaler felfritt. För mig laggar också vissa HD-kanaler men de första 5 sekunderna fungerar alltid felfritt. Byter jag fram och tillbaka så fungerar det igen i ca 5-10 sek innan lagget kommer tillbaka.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag har också stoppat in en switch mellan router och fiberuttag och kopplat in min mag därmen märker ingen direkt skillnad.

Fler tips på vad man kan göra innan jag kollar upp andra leverantörer?
Hur fick du Bredband2 att rätta till prestandaproblemen? Man kan ju inte gärna säga som det är...att tv:n laggar :D

Jag ändrade tillbaka nu iallafall så att allt går vua routern som förut och då helt plötsligt så hade jag inga bekymmer med HD-kanalerna...blir inte klok på det här... :roll:
latisen
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 14, 2016 11:01 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av latisen »

Har märkt att TV4 Sport HD verkar ha en rejält högupplöst sändning i ert nät. Den ligger och tickar på 15-20Mbit konstant i jämförelse med de andra hanalerna i HD som ligger på runt hälften. Är detta korrekt? Något man kan göra något åt? Jag får täta buffringar på min 24Mbit lina (som i verkligheten presterar 17Mbit) och detta är den enda kanalen jag har det problemet med.
profit
Inlägg: 45
Blev medlem: sön dec 04, 2016 5:21 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av profit »

Swennerd skrev: Hur fick du Bredband2 att rätta till prestandaproblemen? Man kan ju inte gärna säga som det är...att tv:n laggar :D

Jag ändrade tillbaka nu iallafall så att allt går vua routern som förut och då helt plötsligt så hade jag inga bekymmer med HD-kanalerna...blir inte klok på det här... :roll:
Felanmälde till supporten att min iptv laggade. Finns många gratistjänster att kolla på....
Bifogade mätningarna från TP-test som visade att det var "katastrof".

Dom svarade att det hade varit kapacitetsproblem i området utan att specificera mer.

Hur kan man enkelt se hur stor bandbredd respektive kanal använder?
Jag har upplever samma på SVT 2 HD, hur många Mbit använder den?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Varierar beroende på vad som sänds men ca 10-15mbit.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Patsie
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Patsie »

Är det någon mer som upplever att det är en fördröjning på kanalerna med upp till två minuter? Tillexempel på SVT är det så om man jämför med marksända nätet där dom ligger före. Beror detta på nätet eller är något fel? :?
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av GG08 »

Patsie skrev:Är det någon mer som upplever att det är en fördröjning på kanalerna med upp till två minuter? Tillexempel på SVT är det så om man jämför med marksända nätet där dom ligger före. Beror detta på nätet eller är något fel? :?
Go kväll!
Ja det kan vara skillnad på analog och digitalsändning i marknätet men 2 minuter låter mycket.
Strömma tex viaplay när man tittar på fotboll så ligger matchen ca 1.30 före, på viasat förekommer även här på iptv, du kan ta skysport HD och gemfört Skysport SD så ligger SD före.
Just nu är alla min boxar och tv upptagna men ska kolla imorgon och klocka sändningarna.
Ha fortsatt Trevlig kväll
Patsie
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Patsie »

GG08 skrev:
Patsie skrev:Är det någon mer som upplever att det är en fördröjning på kanalerna med upp till två minuter? Tillexempel på SVT är det så om man jämför med marksända nätet där dom ligger före. Beror detta på nätet eller är något fel? :?
Go kväll!
Ja det kan vara skillnad på analog och digitalsändning i marknätet men 2 minuter låter mycket.
Strömma tex viaplay när man tittar på fotboll så ligger matchen ca 1.30 före, på viasat förekommer även här på iptv, du kan ta skysport HD och gemfört Skysport SD så ligger SD före.
Just nu är alla min boxar och tv upptagna men ska kolla imorgon och klocka sändningarna.
Ha fortsatt Trevlig kväll
Okej, tack för hjälpen på förhand. Har mest upptäckt det på SVT kanalerna och TV4 . Trevlig kväll
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Nja 2 minuter kan väl inte stämma?
Däremot ser jag en fördröjning på kring halv minut och kan säkert vara närmare 1 minut på vissa kanaler.
Beror på hur mycket man buffrar kanalen innan man startar med.
Kör man med mpegts + Kodi så startar ju streamen nästan direkt men blir lättare lag då.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av GG08 »

Patsie skrev:
GG08 skrev:
Patsie skrev:Är det någon mer som upplever att det är en fördröjning på kanalerna med upp till två minuter? Tillexempel på SVT är det så om man jämför med marksända nätet där dom ligger före. Beror detta på nätet eller är något fel? :?
Go kväll!
Ja det kan vara skillnad på analog och digitalsändning i marknätet men 2 minuter låter mycket.
Strömma tex viaplay när man tittar på fotboll så ligger matchen ca 1.30 före, på viasat förekommer även här på iptv, du kan ta skysport HD och gemfört Skysport SD så ligger SD före.
Just nu är alla min boxar och tv upptagna men ska kolla imorgon och klocka sändningarna.
Ha fortsatt Trevlig kväll
Okej, tack för hjälpen på förhand. Har mest upptäckt det på SVT kanalerna och TV4 . Trevlig kväll
Patsie

Jag körde en koll på SVT 1 mellan kabeltv och genom min box och där var skillnaden ca 30-35 sekunder det var skidskytte så det kändes rätt program :)
Sedan testade jag TV 4 i en reklampaus då var skillnaden ca 28 sekunder.
Fredde K skrev igår också från en halv minut upp till 1 min så den teorin stämmer.

Patsie prova att nollställa din router genom att dra ström ur den i 10 min, gör det samma om du har box dra strömmen och vänta i ca 15 min.

Om du nu har denna lösning.
Ha en fortsatt bra dag
Skriv svar